Barselhotellet på Ullevål sykehus – hva slags tilbud er det?
Alle som har født, eller vært vitne til en fødsel, vet at den ikke forløper slik man ser på TV. Det mange kanskje ikke tenker på, er at virkelighetens barseltilbud ofte også er milevis unna det man blir servert på skjermen. Det er få amerikanske filmer som viser mødre som må stå i kø i kantinen for å hente seg mat noen timer etter at de har født, slik tilfellet er på Barselhotellet på Ullevål sykehus. Svært mange kvinner tilbringer sine første dager som nybakte mødre på nettopp Barselhotellet, og vi vil derfor se nøyere på hva slags tilbud dette er.
Det finnes flere ulike typer barseltilbud på Ullevål sykehus
På Ullevål sykehus opererer man med to forskjellige barseltilbud: barselavdeling og barselhotell. Det er mors medisinske tilstand etter fødsel som avgjør om hun får plass på barselavdeling eller blir sendt til Barselhotellet. Hvis det oppstår komplikasjoner etter fødsel eller mor har behov for medisinsk oppfølging, blir hun lagt på barselavdeling. Hvis «alt er normalt med mor og barn» etter fødsel, så er regelen slik at mor skal flyttes over på barselhotellet noen timer etter fødselen.
Barselhotellet trekkes ofte frem som noe positivt, fordi dette er et sted der kvinnene får tilbud om enkeltrom. Da kan de ha partner/støttepersoner hos seg hele tiden, ikke bare til visittider slik regelen er hvis man deler rom med en annen kvinne på barselavdelingen. For mange betyr det også mye å kunne være uforstyrret slik at man har muligheten til å sove når barnet sover – uten å bli vekket av barnegråt fra sengen ved siden av. For det mange glemmer når de påpeker at det tidligere var vanlig at både to, tre og fire kvinner delte rom på barsel, det er at før så ble de nyfødte tatt vare på av barnepleiere i et annet rom slik at mødrene skulle få mulighet til å sove og restituere seg.
Er Barselhotellet et egnet barseltilbud slik det er i dag?
Til tross for de åpenbare positive aspektene ved tilbudet om barselhotell, mener vi at det er grunn til å se på dette tilbudet med et kritisk blikk. Gjennom Barselopprøret får vi inn mange historier fra kvinner som har tilbrakt sine første timer og dager som nybakte mødre på hotellet, og mange skildrer opplevelser som er dypt rystende og som ofte preger dem i lang, lang tid etter de har født. For mange er det nettopp vanskelige opplevelser fra barseltiden som gjør at de ikke ønsker seg flere barn, eller gruer veldig til en eventuell neste fødsel.
Noe av det kvinner har skrevet til oss er som følger: “Det jeg hadde trengt på barselhotellet var trygge og tilstedeværende fagpersoner med god nok tid.” En annen forteller at nettopp mangelen på tid hos personalet gjorde at hun “Fikk beskjed om at hun gjorde noe feil med ammingen, men fikk ikke hjelp til å finne ut av ‘feilen’.” En annen forteller at “Min mor var helt rystet over at vi kunne bli sendt hjem uten at ammingen/melken var i gang.” Mangelen på informasjon, tid og omsorg fører til at mange kvinner får en unødvendig tung start på morskapet: “Det føltes som et traume. Ennå sitter det igjen som noe tøft og brutalt”.
Er barseltilbudet ved Barselhotellet i tråd med gjeldende retningslinjer?
Det finnes en nasjonal faglig retningslinje for barselomsorgen. Retningslinjen legger føringer for hva slags tilbud og oppfølging alle kvinner som har født skal få. Den gjelder uavhengig om kvinnene ligger på en barselavdeling eller et barselhotell.
Barselkvinner har ifølge barselretningslinjen krav på blant annet ammeveiledning, informasjon om stell av baby og informasjon om egen kropp. Lengden på oppholdet skal tilpasses den nyfødte og kvinnens behov, og hjemreise skal besluttes i samråd med kvinnen.
Barselopprøret får stadig meldinger fra kvinner som ikke har fått den informasjonen, veiledningen og støtten de skulle ha fått på Barselhotellet på Ullevål sykehus. Kvinnene forteller at de ringer etter hjelp, men må vente lenge på den, og når noen endelig kommer, har de så dårlig tid at de forsvinner etter bare kort tid. Kvinnene rapporterer også om at de henvises til sykehusets nettside eller Ammehjelpens nettsider slik at de kan lese seg opp om det er noe de lurer på. Vi mener at denne praksisen ikke er i tråd med retningslinjene som Barselhotellet er pålagt å følge.
Sykehuset legger bevisst ansvaret over på kvinnene
Vi reagerer også på det vi mener er en bevisst overføring av ansvaret for at kvinner skal få nødvendig barselomsorg fra Barselhotellet til kvinnene selv. På Barselhotellets nettside står følgende informasjon til de som skal bo der (originale uthevinger): Under oppholdet på barselhotellet vil jordmødre og barnepleiere være tilgjengelig for informasjon og veiledning, det er viktig at du selv tar kontakt med personalt ved behov. Slik vi ser det, er dette klar tale fra Barselhotellets side: Det er kvinnenes jobb å ikke bare tilkalle hjelp når de trenger det, men også avgjøre om de faktisk har behov for det.
Dette er en total ansvarsfraskrivelse fra sykehusets side, og det undrer oss at denne praksisen har kunnet vedvart over så lang tid. Det burde være helt klart at det ikke skal være opp til den nybakte moren å måtte vurdere om den nyfødte puster så rart at hun må tilkalle hjelp, om det er vanlig at babyen kaster opp fostervann, eller om hun selv blør for mye eller kanskje har fått en infeksjon. Og når de ansatte på telefonen spør, “kan det vente” som de gjerne gjør, fordi de egentlig ikke har tid. Ja, da må moren vurdere om det virkelig haster så mye at noen andre kanskje må vente enda litt lengre på å få den hjelpen de trenger.
En snikprivatisering av barseltilbudet?
Barselhotellet ligger i 2. og 4. etasje i Ullevål Hotell som ligger på området til Ullevål sykehus. I en kronikk publisert i Klassekampen 2. oktober i år, skildret nybakt mamma Maya Boutroue Vedeld sin egen opplevelse av det kummerlige tilbudet på barselhotellet. Hun gjorde oss også oppmerksom på at hotellet driftes av selskapet Medirest. Vi har forsøkt å finne ut hvem som egentlig er ansvarlige for driften av barselhotellet og det tilbudet som gis der. Vi har sendt skriftlige spørsmål til OUS, men de har valgt å ikke svare oss. Vi kan ikke gjøre noe annet enn å spørre oss om det er fordi det vil sette OUS i et dårlig lys.
Dermed kan vi ikke si noe mer om den formelle organiseringen eller hvem som har ansvar for hva. OUS kunne fortelle at det jobber tretten jordmødre, fire barnepleiere og elleve sykepleiere på barselhotellet i tillegg til at pensjonerte jordmødre, sykepleiere og helsesykepleiere er ekstravakter. En sykepleier har ikke jordmor- eller barnepleierkompetanse, og mangel på denne kompetansen kan bidra til at kvinner ikke får den hjelpen eller informasjonen de har krav på, og i verste fall, at potensielt farlige tilstander ikke oppdages. På nettsiden til barselhotellet står det at “et godt team av barnepleiere og jordmødre står klare til å hjelpe og veilede dere gjennom barseltid”, dette må sies å være ganske langt unna virkeligheten.
En kilde til betalende arbeidskraft
Svært mange kvinner rapporterer om at det er så lite hjelp å få på barselhotellet at de var helt avhengige av den hjelpen de fikk fra partner. Både til å stelle den nyfødte, og til å få dekket helt grunnleggende behov som mat og hvile, fordi maten må hentes i kantinen til gitte tidspunkter, og ingen av de ansatte har tid til å bysse den skrikende nyfødte så mor kan få noen timers hvile. Da føles det for mange nesten groteskt at partner må betale for å sove på et rom som allerede er stilt til mors disposisjon.
Vi har ikke klart å finne ut om den summen ledsager må betale går til OUS, eller til selskapet som drifter Ullevål Hotell. Vi mener at det er svært kritikkverdig at OUS velger å heller ikke svare på dette spørsmålet, da vi mener at dette har offentlighetens interesse og at både de som er direkte berørt av dette og politikere som skal fatte beslutninger om barseltilbudet har rett til å vite hvor disse pengene går. Når vi vet at det finnes mange familier som ikke har råd til å betale for dette oppholdet, særlig hvis mor blir nødt til å være der over lengre tid, så bidrar dette i høy grad til den utviklingen vi har sett der økonomi blir avgjørende for det helsetilbudet man får.
OUS må rydde opp!
Vi har vanskelig for å forstå hvordan ledelsen på OUS i år etter år har lukket øynene for alle fortellingene om elendig barselomsorg på deres sykehus. Kanskje tenker de at det ikke er så viktig? At kvinnene nok glemmer kummerlige forhold og omsorgssvikt bare det får gått litt tid. Kanskje har de stirret litt for lenge på budsjettene sine og tenkt litt for ofte på det fine, nye sykehuset de sparer til? Derfor er vi her for å prikke dem på skulderen med den ubehagelige sannheten at når de sparer på å ansette jordmødre, så er hver kvinne som reiser hjem med en ulmende brystbetennelse deres ansvar. Hver kvinne som sitter igjen med uoppdagede fødselstraumer, fordi ingen hadde tid, eller så poenget, med å gjennomføre en ordentlig fødselssamtale, deres ansvar.
For kvinnene glemmer ikke. De bærer med seg smerten, skammen og de ubesvarte spørsmålene i lang tid, kanskje år. Men skammen er ikke kvinnenes å bære. Den tilhører de som sitter i ledelsen i helseforetaket og politikerne som ikke setter av de pengene og ressursene som er nødvendige. Dette er deres ansvar og vi kommer til å gjenta dette helt til noen er modige nok til å ta dette ansvaret. Helt til noen med makt og innflytelse tar seg bryet med å lytte til det kvinnene forteller uten å avfeie det med tamme floskler for å dekke over sin egen unnfallenhet.