Klageguide

Vi hadde en idé om å lage en kjekk og grei oppskrift på hvordan man kan klage på opplevelser i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen. Det viste seg å være lettere sagt enn gjort.

Det finnes informasjon om klaging på nettsidene til Helsenorge, Statsforvalteren, Helsetilsynet og til dels de ulike sykehusene/helseforetakene. Vi velger likevel å publisere vår egen lille guide fordi vi opplever at informasjonen som er tilgjengelig her, er litt vanskelig å bli klok på.

Guiden er strukturert etter disse spørsmålene:

  • Har jeg noe å klage på?

  • Hva kan jeg klage på?

  • Hvordan skriver jeg en klage?

  • Hvor sender jeg klagen?

  • Hvorfor skal jeg klage?

  • Hva er forskjellen på rettighetsklage, tilsyn og erstatning, og trenger jeg å vite det for å klage?

  • Trenger du hjelp? Kontakt Pasient- og brukerombudet

Har jeg noe å klage på?

Det kjenner du trolig på kroppen, og sjansen er stor for at du har noe å klage på når du oppsøker denne informasjonen. Blir du sint eller lei deg når du tenker tilbake? Er det noe du ofte vender tilbake til? Hvis du ikke er fornøyd med behandlingen du har fått, eller mener at du ikke har fått den helsehjelpen du har krav på, kan du klage. Har du viktig tilbakemelding på hvordan ting kunne vært gjort bedre, kan du også sende en klage.

Hva kan jeg klage på?

Du kan klage på at du ikke fikk det tilbudet du har krav på eller at tilbudet var for dårlig. Du kan for eksempel klage på at du ikke fikk hjemmebesøk av jordmor, at du ikke fikk kvalifisert ammeveiledning, at du ikke fikk den informasjonen du skulle hatt, at du ble separert fra babyen eller at du ikke fikk ha med deg partner/støtteperson om du ønsket det. Hvis du har fått en skade som både skyldes svikt i behandlingen og har ført til økonomisk tap, kan du søke om erstatning.

Hvorfor skal jeg klage?

Det er mange grunner til å sende en klage. Hvis du har lyst og har behov for det, skal du sende en klage. Klager er med på å synliggjøre mangler og svakheter i systemet. Det er også en måte å gi tilbakemelding til sykehuset eller helsestasjonen på. Hvis ingen gir tilbakemelding, har ikke sykehuset eller helsestasjonen mulighet til å gjøre ting bedre.

Hvordan skriver jeg klagen?

En klage kan skrives på mange forskjellige måter, og det er derfor ingen mal som alle må følge. Men om du trenger en mal som et utgangspunkt for brevet ditt, har vi laget et dokument du kan ta utgangspunkt i. Du finner klagemalen på samme side som adressene til sykehusene: https://barselopproret.no/klagemal-adresser

Klager kommer i alle former. Noen klager er korte, noen er lange. Noen viser til fagstoff og retningslinjer, noen gjør ikke det. Det er likevel noe informasjon som må være med:

  • Skriv i tittelen og/eller i starten av brevet at det er en klage

  • Inkluder informasjon om deg selv (navn, adresse, telefonnummer)

  • Skriv hvem du klager på (for eksempel barselavdelingen)

  • Beskriv hva du klager på. Inkluder tid og sted

Når du beskriver det du klager på, står du ganske fritt til å formulere deg som du vil. Det er ingen spesielle stilkrav du må følge. Du trenger ikke å vise til regelverk som er brutt, men du kan godt gjøre det hvis du vil. Det vil være naturlig å bruke egne erfaringer i brevet, og du kan gjerne opplyse om hvilke konsekvenser det har hatt for deg.

Det kan være lurt å være tydelig på hva du ønsker svar på eller hva du ønsker at de skal gjøre. Det kan du for eksempel gjøre ved å liste opp de spørsmålene du vil ha svar på eller skrive at du ønsker svar på x og y i avslutningen.

Hvis du trenger hjelp til å skrive klage, kan du ta kontakt med ditt lokale Pasient- og brukerombud.

Du finner også informasjon om hva du bør ha med i teksten din på sidene til Helsenorge og Statsforvalteren.

Hvor sender jeg klagen?

Husk at sensitive opplysninger ikke skal sendes på e-post. Det er ikke trygt. På klagesaker er det fortsatt konvolutt og frimerke som gjelder selv om det er noen sykehus/helseforetak som har digitale løsninger. Hvis du lurer på hva våre anbefalinger er når det kommer til spørsmålet om man skal sende klagen via e-post eller brev, kan du lese mer her: Skal jeg sende klage via e-post eller brev?

Du har flere valg når det gjelder hvem du skal sende klagen til. Du kan sende klagen til den du klager på, for eksempel sykehuset eller helsestasjonen. Du kan også sende den til Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen).

Klage til sykehus

Det er stor variasjon i hvor tilgjengelig informasjon om klage er på nettsidene til de ulike helseforetakene/sykehusene. Derfor har vi laget en oversikt over hvilke adresser du kan sende klagen din til. Oversikter finner du her: https://barselopproret.no/klagemal-adresser

Klage til helsestasjon

Hvis du sender klage til helsestasjonen, bør du også sende en kopi til den i kommunen/bydelen som har ansvaret for helsestasjonen. Du skal kunne finne informasjon om hvem det er på kommunens nettside.

Klage til Statsforvalteren

Du kan sende klagen din digitalt til Statsforvalteren. Du finner lenke til Melding til Statsforvalteren på deres nettsider. Hvis du vil sende et fysisk brev, må du sende det til Statsforvalteren i ditt fylke. Adressene finner du på statsforvalteren.no under Kontakt oss på hvert enkelt fylke.

Kopi til Pasient- og brukerombudet

Vi vil anbefale å sende klagen i kopi til Pasient- og brukerombudet uansett om du sender klage til helsestasjonen eller sykehuset, både fordi de da får en oversikt over klagesaker og fordi det legger litt press på de du klager til. Skriv gjerne at du ønsker at svaret du får skal sendes i kopi til Pasient- og brukerombudet. 

Hva er forskjellen på rettighetsklage, tilsyn og erstatning, og trenger jeg å vite det for å klage?

La oss svare på det siste først. Du trenger ikke å vite hva forskjellen er for å klage.

Det finnes tre typer klager hvis vi kan bruke det begrepet som samlebetegnelse. Man kan sende en rettighetsklage, man kan be om tilsyn og man kan søke om erstatning.

Man kan søke om erstatning om man har fått en skade som både er et resultat av svikt i behandlingen og har medført økonomisk tap. Du finner mer informasjon om det på nettsiden til Norsk pasientskadeerstatning.

Skal vi være ærlige, så synes vi det er vanskelig å forklare hva som er forskjellen på en rettighetsklage og å be om tilsyn, og informasjonen på Helsenorge og Statsforvalteren sine sider, gjør oss ikke veldig mye klokere når det gjelder saker som handler om svangerskap, fødsel og barseltid. Vi opplever at en del av de opplevelsene kvinner forteller om kan klassifisere til både rettighetsklage og tilsyn. Rettighetsklager sendes vanligvis til den man klager på, mens man sender klagen sin til Statsforvalteren for å be om tilsyn.

Heldigvis er det ikke så viktig i praksis, og du kan bestemme deg for om du vil sende klagen din til sykehuset/helsestasjonen eller Statsforvalteren. Du kan også få hjelp av Pasient- og brukerombudet til å vurdere hvem du bør sende til. Hvis du sender klagen din til Statsforvalteren, vil de vurdere om det er en rettighetsklage eller en tilsynsklage. Det er heller ingenting i veien for å sende klagen til Statsforvalteren etter at du har sendt den til sykehuset/helsestasjonen. Vi vil faktisk oppfordre til å gjøre det.

Trenger du hjelp? Kontakt Pasient- og brukerombudet

Det finnes et eget Pasient- og brukerombud med lokalkontor rundt om i hele landet. Du kan kontakte dem og spørre om alt du lurer på knyttet til å sende en klage. Det kan være alt fra å spørre om du har noe å klage på, hvordan du bør skrive klagen og hvem du skal sende den til. De kan bistå på mange ulike måter, og vi anbefaler på det sterkeste å ta kontakt med dem for å få hjelp hvis man trenger det.

Forrige
Forrige

Hvorfor klage?

Neste
Neste

Møte mellom OUS og Barselopprøret