Hvorfor klage?

Hvorfor er det viktig å sende en klage?

Har du opplevd noe som ikke er greit i forbindelse med svangerskap, fødsel eller i barseltiden? Sitter du igjen med noe du har behov for å si ifra om eller fortelle? Har du viktige innspill som kan bidra til at andre kan få et bedre tilbud? Da er det viktig at du sender en klage.

Det er viktig at du også sender en klage selv om du allerede har vært i kontakt med sykehuset på telefon eller e-post. Telefoner og e-posthenvendelser blir dessverre ikke registrert som klager. I de fleste tilfeller er det faktisk nødvendig å sende et brev med konvolutt og frimerke.

Vi oppfordrer alle som har opplevd noe som ikke er greit i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen, til å sende en formell klage, for det er den eneste måten som våre stemmer blir telt opp og registrert. Dette er en kanal som sykehusene lytter til, og hvis vi er stille her, kan det tolkes som at vi er fornøyde med dagens omsorg.

For hva er det som skjer når kvinner ikke sender inn formell klage? Da kan sykehusene bruke fravær av klager til å avfeie kritikk fra kvinner eller ansatte. Dette har vi sett flere eksempler på de siste årene.

Et eksempel er da en kommende jordmor sto frem på TV2 og fortalte at hun ofte føler seg presset til å sende foreldre hjem etter fødsel før de selv ønsker. Ledelsen på Fødeavdelingen svarte at de ikke er kjent med at kvinner føler seg presset til å reise hjem – og viste til at de ikke har mottatt noen klager om dette.

Under pandemien var det et stort engasjement rundt restriksjoner før, under og etter fødsel slik #jegføderikkealene viste. På tross av dette er det svært få kvinner eller partnere som har klagd til sykehusene på de strenge besøksrestriksjonene. Dette viser en gjennomgang gjort av Helsedirektoratet om partners tilstedeværelse før og etter fødsel.

I den samme rapporten bruker sykehusene det lave antallet klager som et argument for at besøksrestriksjonene ikke har vært for strenge, og at kvinnene og deres partnere stort sett har vært tilfredse med og vist forståelse for pandemihåndteringen på sykehusene. Dette står i kontrast til engasjementet i sosiale medier og saker i avisene hvor kvinner forteller om sine opplevelser og bekymringer.

Når vi ikke klager, bidrar vi til å opprettholde sykehusenes fortelling om at alt står bra til. Dermed gjør vi det også vanskeligere for de ansatte å bli trodd når de varsler om uakseptable forhold på føde- og barselavdelingene.

Det er altså viktig å klage selv om du ser at de som jobber der gjør så godt de kan. I mange tilfeller har de ansatte varslet om uholdbare arbeidsforhold, gjerne flere ganger. Ved å klage underbygger man det de forteller, og gjør det vanskeligere for sykehusene å avfeie det som krav som bare handler om bedre arbeidsforhold for de ansatte, ikke også om at kvinnene, barna og familiene må få et tilbud som ivaretar deres behov.

Sykehus er nødt til å forholde seg til en skriftlig klage. Den må besvares og registreres og er dermed synlig i den formelle statistikken. Dette er en kanal som sykehusene er nødt til å lytte til. Hver klage teller.

Gjennom å sende en formell klage bidrar du til å endre fortellingen om det som skjer på fødestuen og barselrommet. Gjennom å sende en formell klage tar du eierskap til din egen historie. Du bidrar også til at det er lettere for andre å bli trodd når de forteller om sine opplevelser. Det er avgjørende skritt på veien til en bedre svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg.

Ønsker du å sende en klage? Vi har laget en klageguide og en klagemal du kan ta utgangspunkt i. Vi har også laget en oversikt over adressene til alle sykehusene.

Forrige
Forrige

Skal jeg sende klage via e-post eller brev?

Neste
Neste

Klageguide