Skal jeg sende klage via e-post eller brev?
Hvis klagen din inneholder sensitiv informasjon eller personopplysninger, bør du sende et brev med konvolutt og frimerke eller benytte deg av sikker, digital kommunikasjon hvis det finnes. Sensitiv informasjon, for eksempel helseopplysninger, skal ikke sendes på e-post. Dette gjelder både om du skal sende en klage til et sykehus eller til kommunen eller bydelen som har ansvar for helsestasjonen din.
Sende klage til sykehus
Noen få sykehus (helseforetak) har sikre, digitale løsninger på plass, men de fleste som sier noe om hvordan de mottar klager, spesifiserer at klagene skal sendes som brev. De fleste sykehusene (helseforetakene) sier ikke noe om hvordan de mottar klager, og i disse tilfellene anbefaler vi å sende et brev når klagen inneholder sensitiv informasjon.
Sende klage til helsestasjon
Hvis du ønsker å klage på oppfølging på helsestasjonen, sender du klage til kommunen eller bydelen som har ansvar for helsestasjonen. Hvis klagen din ikke inneholder sensitiv informasjon, kan du velge å sende en e-post. Hvis kommunen har mulighet for sikker, digital kommunikasjon, kan du benytte deg av dette dersom klagen din inneholder sensitiv informasjon. Hvis ikke, bør du sende et brev.
Våre anbefalinger
Så skal man sende e-post eller brev? Våre anbefalinger er som følger:
Sykehus
Send brev hvis du skal sende en klage til et sykehus. Hvis sykehuset har en sikker, digital løsning, kan du benytte deg av denne.
Helsestasjon
Send brev hvis du skal sende en klage til helsestasjonen og klagen din inneholder sensitiv informasjon.
Send e-post hvis du skal sende en klage til helsestasjonen og klagen din ikke inneholder sensitiv informasjon.
Hvem i kommunen/bydelen bør få klagen?
Hvis du vil sende en klage på helsestasjonstilbudet i kommunen eller bydelen, send den til helsestasjonen og den i kommunen eller bydelen som har ansvaret for helsestasjonen. Du kan gjerne sende en kopi til kommune-/ bydelsoverlege, ordfører og kommune-/bydelsdirektør også. Kontaktinformasjonen til disse personene skal finnes på kommunen eller bydelsens hjemmesider.
Sende klage eller gi ris og ros?
Noen sykehus (helseforetak) har egne ris og ros-tjenester hvor man kan gi tilbakemelding til sykehusene. Vi anbefaler å sende en formell klage via brev slik at man er sikker på at klagen behandles og registreres på riktig måte. Jo flere klager som registreres, jo tydeligere blir signalet til ledelsen om at det er noe som ikke er som det skal være.