Pasient- og brukerombudet – en viktig alliert og støtte

Pasient- og brukerombudet (Ombudet) har som jobb å sørge for at pasienter og brukeres behov, interesser og rettssikkerhet blir ivaretatt. Hvis du har opplevd noe kritikkverdig i forbindelse med svangerskap, fødsel og/eller barseltid, kan du ta kontakt med ditt lokale kontor for å diskutere saken din. Hvis du ønsker å klage til sykehuset eller helsestasjonen, kan de hjelpe deg med det.

Ombudet har vært bekymret for gravide og fødende under pandemien

Ombudet har flere ganger uttalt i media at de mener sykehusene i større grad burde legge til rette for at medforelder i større grad får være med under fødsel og i barseltiden. De mener også at sykehusene burde se på muligheter for å hente inn annet personell til å ta seg av støttefunksjoner som matservering, ekstra renhold m.m., slik at jordmødre og barnepleiere i større grad kan gi den støtte og veiledning den enkelte familie trenger i denne sårbare, men i utgangspunktet lykkelige, perioden i livet.

Dobling av henvendelser under pandemien i Oslo og Viken

Pasient- og brukerombudet i Oslo og Viken fikk inn 53 henvendelser som gjaldt fødsels- og barselomsorgen i 2020. Det er over en dobling fra året før, da fikk de 20 henvendelser.

De fleste henvendelsene som gjaldt sykehusene, handlet om at partner ikke fikk være med på undersøkelser, deler av fødsel eller i barseltiden. De handlet også om at kvinnene ikke fikk tilstrekkelig hjelp og veiledning i barseltiden.

Pasient- og brukerombudet opprettet systemsak mot Ullevål sykehus i 2020

Ombudet fikk flest henvendelser som gjaldt Ullevål sykehus og ba derfor ledelsen ved føde- og barselavdelingen om et møte. Dette møtet fant sted 5. oktober 2020, og det følgende er hentet fra referatet fra dette møtet. I møtet tok Ombudet opp tilbakemeldingene de hadde fått om manglende ammeveiledning. De fortalte at flere av de fødende har gitt uttrykk for at de følte seg overlatt til seg selv, at de opplevde å være til bry for de ansatte, samt at far/medmor følte de i for stor grad ble fratatt muligheten til å være sammen med sitt nyfødte barn og mor.

Ledelsen ved avdelingen forteller at de problemstillingene Ombudet tar opp, er gjenkjennelig ut ifra de erfaringene de ansatte har gjort seg og de tilbakemeldingene avdelingen selv har mottatt fra de fødende.  De fortalte at jordmødrene hadde fått ekstra oppgaver under pandemien, og at dette blant annet hadde gått utover muligheten til å gi ammeveiledning og at mange kvinner har kjent seg ensomme. De fortalte at de ikke hadde fått tildelt ekstra økonomiske ressurser til å leie inn ekstra bemanning.

Når det gjelder tilbakemeldingen om at noen kvinner hadde opplevd å bli møtt på en dårlig måte fra de ansatte, sa ledelsen at de ser at det tidvis har vært svært hektisk for de som har vært på jobb, men at dette likevel ikke er en unnskyldning for at kvinner har opplevd manglende empati.

Det ble skrevet et referat fra møtet som ble sendt ut til kvinnene som hadde tatt kontakt med Ombudet.

Hva er en systemsak?

Hvis Ombudet får mange henvendelser som gjelder lignende saker ved samme sykehus, så kan de opprette en «systemsak», og det var nettopp det som skjedde i dette tilfellet. Da løfter man problemstillingen opp på et generelt nivå, og det handler ikke lenger om de individuelle sakene. For at Ombudet skal kunne opprette slik saker, er de avhengige av at kvinner tar kontakt med dem og forteller om sine opplevelser.

Antall henvendelser

Pasient- og brukerombudet i Oslo og Viken tror at de fikk så mange henvendelser som gjaldt Ullevål sykehus, fordi det ble oppfordret til å ta kontakt med dem i en mammagruppe på Facebook. Ombudet forteller oss at de tror at problemstillingene de tok opp med Ullevål sykehus, kan være like aktuelle ved andre sykehus.

Selv om det har vært en økning i antall henvendelser, er tallene fortsatt lave. Vi tror at det kan ha sammenheng med at mange ikke vet at man kan henvende seg til Pasient- og brukerombudet hvis man har spørsmål, ønsker å melde fra om ting man har opplevd eller trenger hjelp med en klagesak.

Et lavterskeltilbud og støtte for deg som ønsker å si fra

Du trenger ikke å klage for å ta kontakt med Pasient- og brukerombudet. Du trenger heller ikke å ha kjennskap til alle rettigheter og regelverk for å si ifra om at det du opplevde ikke kjentes bra. Pasient- og brukerombudet er der for å støtte deg, informere deg og eventuelt hjelpe deg videre dersom du bestemmer deg for å sende inn en klage.

Som pasient kan man fort føle seg fryktelig liten og alene i møte med et sykehus som sitter på uendelig mye mer ressurser og informasjon enn en enkeltperson, og da er det godt å ha en støtte som Pasient- og brukerombudet i ryggen.

Det er viktig å si ifra

Det er viktig å si fra, og det er viktig å si ifra til noen som har mulighet til å samle inn flere henvendelser og å få en oversikt. Vi vil oppfordre til å ta kontakt med Ombudet, og tror kanskje det kan være lettere enn å sende en klage. Hvis du allerede har sendt en klage, kan du sende den til Ombudet også. De vil gjerne ha informasjonen.

Forrige
Forrige

Tilsynssak mot Oslo universitetssykehus (OUS)

Neste
Neste

Informasjonsformidling til førstegangsforeldre